وزیر آموزش و پرورش:

آموزش‌و‌پرورش بنیادی‌ترین دستگاه هر کشور است

وزیر آموزش و پرورش، دستگاه تعلیم و تربیت را بنیادی‌ترین دستگاه هر کشور دانست و تاکید کرد: راه‌حل هر مشکل از مسائل کشور ‌در درون آموزش و پرورش است.

به نقل از خبرگزاري پانا، رضامراد صحرایی با حضور در مسجدالزهرا (س) منطقه ۱۹ تهران از نزدیک با نمازگزاران و مردم به گفت‌وگو پرداخت و در جریان مشکلات و درخواست‌های مردم این منطقه در حوزه آموزش و پرورش قرار گرفت. در این دیدار مردمی که نمایندگان مرکز رسیدگی به شکایات ریاست جمهوری و جمعی از اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش نیز حضور داشتند، وزیر آموزش و پرورش پس از شنیدن صحبت‌های مردم به صورت چهره به چهره و آگاهی از موضوعات مطرح شده دستورات لازم برای بررسی و رفع مشکلات در چارچوب قوانین و مقررات را صادر کرد.

رضامراد صحرایی در ادامه این دیدار مردمی که در مسجد الزهرا(س) محله خانی‌آبادنو تهران برگزار شد، دستگاه تعلیم و تربیت را بنیادی‌ترین دستگاه هر کشور خواند و گفت: اگر اقتصاد، جامعه، فرهنگ و کشور قوی می‌خواهیم باید آموزش و پرورش قوی داشته باشیم چرا که راه‌حل هر مشکلی از مسائل کشور در درون آموزش و پرورش است.

وی تاکید کرد: هزینه‌کردن در آموزش و پرورش به تمام معنا سرمایه‌گذاری است و آموزش و پرورش در این‌ مسیر باید درون خود را قوی کند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در بدو تولد سند تحول بنیادین، رقیب خارجی برای آن ایجاد می‌شود و ۸ سال آنگونه که باید سند تحول بنیادین مورد توجه قرار نمی‌گیرد و متاسفانه در گذشته فکر اجرای سند۲۰۳۰ وجود داشته است.

صحرایی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین، دانش‌آموز را امیدوار، باایمان، بانشاط و اثرگذار تعریف می‌کند که این امر باید تبدیل به رفتار شود و سند تحول بنیادین باید تبدیل به اصلی‌ترین محور تحول در آموزش و پرورش شود.

اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان را یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم بوده که مظلوم واقع شده است، گفت: دولت قبل این قانون را اجرا نکرد اما دولت سیزدهم با بیش از ۴۳ هزار میلیارد تومان برای تمام معلمان اجرا کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای بردن سند تحول به داخل مدارس، نسخه تحولی مدرسه را ایجاد کردیم، افزود: محل اجرای سند تحول، معلم و اتاق مدیر مدرسه است که دانش‌آموز را کارآفرین، فناور و امیدوار به آینده تربیت کنند.

وی افزود: قرار گرفتن دانشگاه فرهنگیان در مدار تقویت، تخصیص ۷۵۰ هزار متر مربع فضا به این دانشگاه و افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش آن، تربیت کردن معلم به جای استخدام معلم، انتخاب ۵ هزار مدرسه عادی دولتی و ۲۰ هزار معلم به عنوان مدارس و معلمان تحولی، برخی از اقدامات در راستای ایجاد تحول در آموزش و پرورش است.

صحرایی، افزایش مراکز مشاوره از ۳۲ به بیش از ۶۰۰ مرکز، غربالگری حدود ۵ میلیون دانش‌آموز در طرح نماد، فعال شدن‌ مدارس فنی‌وحرفه‌ای، تحویل ۲ هزار مدرسه با ۱۰ هزار کلاس و تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای تربیت اسلامی کودکان را نیز بخش دیگری از اقدامات بیان کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش تنها مجری سند تحول بنیادین نیست و همه نهادها باید پای کار باشند، گفت: پنج اقدام مهم برای اجرای سند تحول انجام می‌دهیم.

وی اظهار کرد: این اقدامات شامل نگاشت نهادی سند با پیگیری ۵ پروژه؛ تربیت معلم برای امروز و همچنین آینده؛ تامین فضا و تجهیزات و مدرسه‌سازی؛ تاکید بر آموزش حداقل یک‌مهارت در پایان هر دوره سه ساله تحصیلی و تقویت حوزه امور تربیتی و پرورشی با جذب ۲۵ هزار مربی تربیتی است.